IJsselstein, 5 december 2018

Als alles meezit zullen op Koningsdag 2019 deze twee aluminium boten van Yselvaert voor het eerst varen.

Op 30 januari 2018 gingen de vorige boten in vlammen op bij de brand in een loods van jachthaven Marnemoende. De stichting heeft de 93.000 euro bij elkaar weten te krijgen om voor vervanging te zorgen.
De oude stalen boten, de Heer Gijsbrecht en Vrouwe Berthe, voeren sinds 2002 door de IJsselsteinse grachten en daarbuiten. De boten overwinterden in jachthaven Marnemoende. Daar werd de brand, waarbij twee botenloodsen en zo'n 80 boten in vlammen opgingen, ook hen fataal.

Al snel werd duidelijk dat de Stichting Yselvaert dankzij de goede verzekering en een klein spaarpotje genoeg geld in kas had om één boot te vervangen. Om ook de andere boot te financieren, lanceerde beeldend kunstenares Silvia Bongers en andere in maart een benefietconcert dat echter op het laatste moment niet doorging vanwege gebrek aan belangstelling. Toch is nu het geld bijeengebracht. Hans van Dis, bestuurslid belast met de PR van Yselvaert: ,,We hebben 10.000 euro van de gemeente IJsselstein gekregen, na een ingediende motie door de gemeenteraad en zo'n 12.000 euro aan particuliere giften. Daarnaast kregen we 10.000 euro van Rabobank Utrechtse Waarden en als klap op de vuurpijl 32.000 euro van het Roest Crollius Fonds. Met die laatste gift hadden we de begroting definitief rond.

Boten speciaal voor Yselvaert ontworpen.

De aluminium boten zijn ontworpen door Henry Kikkert Watersport Service (K.W.S) en worden gebouwd door het bedrijf Straver Special Techniek. Beiden hebben hun bedrijf in IJsselstein. De boten zijn, in tegenstelling tot hun voorgangers, voorzien van elektrische aandrijving. Ook nieuw zijn de kantelbare trappen, die het instappen vergemakkelijkt.

De nieuwe boten zijn niet geschikt voor rolstoelen, zoals de gemeenteraad en het Roest Crollius Fonds graag hadden gezien. Voorzitter Kees Mulder: ,,We hebben het uitgebreid onderzocht, maar de constructeur heeft uitgelegd dat daarvoor een zware constructie nodig zou zijn in de boot. De boot zou daardoor hoger in het water komen te liggen en kunnen kapseizen. Het was kortom technisch niet haalbaar."

Momenteel heeft de Stichting Yselvaert zo'n 25 vrijwilligers, bestaand uit schippers en bestuursleden en zijn onbezoldigd. Naast de rondvaart door de gracht van IJsselstein verzorgt Yselvaert ook lunchtochten naar restaurant Rivers bij Jachthaven Marnemoende en biljartcafé De Roode Leeuw in Lopikerkapel, vertelvaarten voor kinderen in de schoolvakanties en besloten vaarten op een afwijkend tijdstip. Die kunnen mensen naar Nieuwegein, Montfoort en zelfs naar Oudewater brengen.

*Artikel uit AD/UN van 5 december 2018  Verslag: Peter Bekkering

 

                   Een impressie van het ontwerp van de boten

nieuwe-boten-yselvaert-rondvaarten-ijsselstein.png